Zapłata w transzach nie ma wpływu na limit płatności gotówkowych
Podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą nie zaliczy do kosztów wydatku w tej części, w jakiej za transakcję o wartości powyżej 15 tys. zł uregulował należność bez pośrednictwa rachunku płatniczego.
Prowadzę niewielką firmę. Planuję zawrzeć z innym przedsiębiorcą transakcję o całkowitej wartości 23 tys. zł. Chciałbym jednak zapłacić mu w gotówce. Czy gdybyśmy w umowie podzielili płatność na raty płatne w odstępach np. dwóch tygodni, to mógłbym w ten sposób zaliczyć zapłacone kwoty do kosztów, mimo braku płatności z rachunku w banku? – pyta czytelnik.
Jedną z istotnych zmian, które zaczęły obowiązywać w tym roku, jest obniżenie limitu płatności gotówkowych. Od 1 stycznia 2017 roku dokonywanie (przyjmowanie) płatności, które są związane z wykonywaną działalnością gospodarczą powinno następować za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy. Za pośrednictwem rachunku bankowego trzeba regulować kwoty powyżej 15 tys. zł >patrz ramka.
Między przedsiębiorcami
Wspomniany limit 15 tys. zł dotyczy transakcji między przedsiębiorcami, przy czym, liczba płatności wynikających z tych transakcji nie ma znaczenia.
Przykład
Jeśli przedsiębiorca zawrze w umowie klauzulę o płatności w pięciu transzach, każda po 5 tys. zł, przy całkowitej wartości kontraktu 25 tys. zł, to i tak ma obowiązek zapłacić te transze za pośrednictwem rachunku bankowego.
Ustawodawca wprowadził sankcję dla przedsiębiorców, którzy nie będą stosowali się do przedstawionych regulacji. Sankcja ta...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta